Γιαννης Παπαδοπουλος

Απεργία για την τιμή των όπλων

In Ρεπορτάζ on Δεκέμβριος 13, 2010 at 10:09 πμ

Εξάωρη παύση. Μια δύσκολη εβδομάδα με στάσεις εργασίας και απεργίες άρχισε χτες στις συγκοινωνίες. (Φωτογραφία: Αλεξία Τσαγκάρη)

Απέμεναν τέσσερα λεπτά. Οι πόρτες άνοιξαν. Οι φιγούρες που περίμεναν πίσω από τα θαμπά τζάμια όρμησαν στο σταθμό του Ηλεκτρικού. Από τη σιωπή στο ποδοβολητό. Ποιος θα πιάσει πρώτος θέση. Ποιος θα χωρέσει στο βαγόνι. Ο ηλεκτροδηγός μπήκε στην πνιγηρή καμπίνα και τα βολτ ζωντάνεψαν το συρμό. Η στάση εργασίας μόλις είχε λήξει.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιάννης Παπαδόπουλος

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Αλεξία Τσαγκάρη

Κανονικά ο Γιώργος Κυριακουλόπουλος έπιανε χτες βάρδια στις 11:30 το πρωί. Σύμφωνα με το πρόγραμμά του θα πραγματοποιούσε τουλάχιστον οκτώ δρομολόγια στο τμήμα Πειραιάς- Μοναστηράκι, μέσα στο στενό θάλαμο του ηλεκτροδηγού, που ίσα χωρά μια θέση. Ο συρμός του όμως ξεκίνησε χτες με τεσσεράμισι ώρες καθυστέρηση. Ήταν η πρώτη μέρα μιας δύσκολης εβδομάδας για το επιβατικό κοινό, με πολύωρες στάσεις εργασίας στα μέσα μαζικής μεταφοράς και απεργιακές κινητοποιήσεις.

«Δεν περιμένω τίποτα με τις απεργίες. Ξέρω ότι είναι αποφασισμένα όλα. Πρέπει όμως να δώσουμε μια μάχη. Να μην πούμε ότι δεχτήκαμε τα πάντα με κατεβασμένα χέρια. Ίσως έτσι καταφέρουμε να σώσουμε κάτι», είπε ο κ. Κυριακουλόπουλος. Το νομοσχέδιο για τις ΔΕΚΟ στο οποίο προβλέπονται περικοπές μισθών και επιδομάτων προκαλεί την αντίδραση του ιδίου και των συναδέλφων του. Οι ΗΣΑΠ όμως είναι από τις πιο ζημιογόνες δημόσιες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, το κόστος μισθοδοσίας για την εταιρεία φτάνει κατά μέσο όρο τις 72.000 ευρώ ανά εργαζόμενο (μεικτές απολαβές με υπερωρίες και ασφαλιστικές εισφορές).

Ο Γιώργος Κυριακουλόπουλος σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός. Το 2002 έπιασε δουλειά στους ΗΣΑΠ ως ηλεκτροδηγός.

Ο κ. Κυριακουλόπουλος, με οκτώ έτη υπηρεσίας, δεν ανήκει στην ομάδα των υψηλόμισθων. Μαζί με εργασία τις Κυριακές και τα νυχτερινά φτάνει τα 1.800 ευρώ το μήνα. Το 30% όμως των 1.150 υπαλλήλων στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο έλαβαν το 2009 από 60.000 έως και 100.000 ευρώ μεικτά το χρόνο.

Η υπερωριακή απασχόληση λόγω έλλειψης προσωπικού σε συγκεκριμένες ειδικότητες διαμορφώνει μισθούς διαφορετικών ταχυτήτων, σύμφωνα με τον Νίκο Σιαπάτη, πρόεδρο των εργαζομένων στους ΗΣΑΠ. «Το 25% της μισθοδοσίας επιβαρύνεται από τις υπερωρίες», είπε. «Χρειαζόμαστε περισσότερα άτομα αφού τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί κατά 20% το συγκοινωνιακό έργο χωρίς ανάλογη αύξηση στο προσωπικό. Υπάρχουν περιπτώσεις σε συγκοινωνιακές ειδικότητες που αναγκαστικά έχεις άτομα να δουλεύουν 30 μέρες το μήνα, ακόμα και 15 ώρες την ημέρα».

Η ταλαιπωρία

Το επιβατικό κοινό όμως χτες δεν νοιαζόταν για τους λόγους της στάσης εργασίας ή των επικείμενων απεργιών. Στα βαγόνια του ηλεκτρικού που αναχωρούσαν το πρωί –πριν από τη στάση- αρκετοί επιβάτες αναρωτιούνταν πόσα θα πληρώνουν για ταξί ή πόσες ώρες θα σπαταλούν καθημερινά στην κίνηση. Στο κομμάτι των έργων, σε Μοναστηράκι και Αττική έτρεχαν για να προλάβουν τους συρμούς του μετρό και να φτάσουν στον προορισμό τους πριν παγώσουν οι συγκοινωνίες για ένα εξάωρο. Τα έργα εκσυγχρονισμού, προϋπολογισμού 109 εκατομμυρίων ευρώ, αν και εντάσσονταν στο κομμάτι Ολυμπιακών Αγώνων, ξεκίνησαν το 2009. Επρόκειτο να ολοκληρωθούν τον Φεβρουάριο του 2010. Όμως ακόμη δεν έχουν λήξει.

Στην καμπίνα του οδηγού, ο κ. Κυριακουλόπουλος κρατούσε το συρμό στα 40 χιλιόμετρα την ώρα στο κομμάτι Πειραιά- Φάληρο. Η γραμμή δεν είναι ακόμα έτοιμη εκεί για το όριο των 70. Ανά δέκα δευτερόλεπτα έδινε σήμα πατώντας ένα κουμπί, τη συσκευή του νεκρού ανθρώπου –ένα σύστημα που ακινητοποιεί το τρένο σε περίπτωση που συμβεί κάτι στον οδηγό. «Είναι καλή δουλειά, αλλά έχει ευθύνη», είπε. «Μου είχε τύχει μια αυτοκτονία την Κυριακή του Πάσχα, το 2003. Έπεσε κάποιος στις ράγες. Έπρεπε να σταματήσω, να κόψω το ρεύμα, να κατέβω, να καλέσω την ασφάλεια. Και είχα μια κυρία να μου λέει: ‘‘Εντάξει, τον πάτησες. Προχώρα λίγο ευθεία τώρα για να φύγουμε!’’»

Η συνάδελφος του, Ιωάννα Φωτάκου, δεν έχει τύχει σε αντίστοιχο περιστατικό. Αλλά όπως είπε, πέντε φορές της έχουν βάλει εμπόδια στην γραμμή (από στρώματα μέχρι κάδους και μπάζα) νέοι που προσπαθούν να ακινητοποιήσουν το τρένο για να σχεδιάσουν γκραφίτι στα βαγόνια του.

Μετά την εξάωρη παύση οι συρμοί του ηλεκτρικού συνέχισαν το διακεκομμένο ταξίδι τους στη γραμμή Πειραιά- Κηφισιάς. Τα βαγόνια ήταν γεμάτα. Το πρωί με ηλικιωμένους και νοσηλεύτριες ή καθαρίστριες στο ύψος του ΚΑΤ. Το απόγευμα με οπαδούς του Ολυμπιακού μετά τον Πειραιά. Οι συρμοί σταμάτησαν στη μία τη νύχτα. Τα χαράματα άρχισαν και πάλι τα δρομολόγια τους. Προσωρινά. Από τις 11 σήμερα το πρωί έως τις 5 το απόγευμα έχει και πάλι στάση εργασίας.

(Το παραπάνω κείμενο δημοσιεύτηκε στα «ΝΕΑ» στις 13 Δεκεμβρίου 2010)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: